Wednesday, December 21, 2011

erk!matii?

                                                                 topi a.k.a  afiqah
                                                        



assalamualaikum..
siape kate yang dok lepak tak dek faedah??tapi tengok tajuk jugak lah.kalau dah duduk ramai-ramai "menganyam ketupat" memang tak berfaedah lagi berdosa je~ kalau ikut hadis "setiap amal begantung pada niat

petang habis exam BAT,(kalau tak salah la) kami warga aspuri ni memang suka buat sharing moment yang tak rasmi.disebabkan rasa bosan yang teramatlah sangat dengan suasana asrama yang agak sunyi (sebab budak-budak ramai yang tidur) kitorang lepak la ramai-ramai kat bilik KATY(khadijah).kalau dah duduk macam ni memang banyak la cerite yang kitorng bincangkan.tibe-tibe afiqah masuk satu bab yang aku sendiri pon tak terfikir.BAB MATI.die kate die pon baca kat buku ilmiah yang bertimbun dekat rumah dia tu..

"orang pernah terfikir tak,setiap kali orang meninggal mesti bersebab?".memang aku akui yang aku tak pernah terfikir pasal mende-mende macam ni."aku pernah bace buku tu,sebenarnya waktu Allah nak pilih malaikat untuk jadi malaikat yang mencabut nyawa,Allah suruh la malaikat gi cabut nyawa si pulan ni.start dengan malaikat jibrail dulu.nak jadi cerite,bile malaikat jibrail datang jumpa si pulan tu, dia kata`wahai si pulan aku datang untuk mengambil nyawamu',si pulan tu jawab"wahai malaikat,janganlah kau cabut nyawaku lagi kerana aku ingin menambah ibadatku".malaikat jibrail pun naik balik jumpa dengan Allah.sampai turn malaikat izrail,die pun turun bejumpa si pulan tadi,'wahai si pulan aku datang untuk mengambil nyawamu'jawab si pulan 'wahai malaikat,janganlah kau cabut nyawaku lagi kerana aku ingin menambah ibadatku".tapi malaikat izrail tetap cabut nyawa si pulan tu.Allah pun lantik malaikat izrail jadi malaikat mencbut nya..malaikat izrail berat hati sebab"aku takut ya tuhanku" "mengapa wahai malaikat izrail?""kerana mereka pasti akan menyalahkan ku apabila berlakunya kematian"."jangan risau kerana aku akan beri sebab(sebab kematian la tu)


cube korang renung balik,kalau Allah tak bagi sebab mesti kita akan sabitkan malaikat izrail kan.
contoh:

si A: kenapa si pulan tu meninggal??
si B: malaikat izrail yng cabut nyawa die~

kalau ber sebab

si A: kenapa si pulan tu meninggal??
si B:dengar kata sakit jantung

okeh..betul ke tIdak wallahualam..


No comments:

Post a Comment