Saturday, November 5, 2011

sharing is caring

saya mulakan dengan lafaz bismillah

alhamdulillah segala yang telah terjadi berlaku berlalu dengan meninggalkan pengajaran buat diri sering memerlukan motivasi.segala yang bakal saya kongsikan hanyalah sekadar renungan dan perkongsian..bersama-sama kita renungkan..buka minda,buka hati..

p0ligami sunnah??
sekadar yang saya tahu ramai lelaki yang menggunakan ayat ini sebagai alasan untuk berpoligami.sememangnya diharuskan dalam islam tetapi tidak digalakkan.

kebanyakan para suam di luar sana mengugut dengan mengatakan men0lak poligami sama seperti menolak syariah islam dan hukumnya haram!! namun semua ini disuarakan tanpa sebarang dalil...ssedangkan islam tidak memaksa seorang isteri untuk merelakan poligami..itu hak seorang isteri yang perlu dijaga oleh suami..

masalah poligami sering dijadikan persoalan oleh pihak orientalis dan atheis untuk menentang islam dengan alasan islam menjatuhkan martabat seorang wanita dengan membenarkann poligami...tidaklah tujuan poligami jika tidak untuk dakwah dan meneruskan zuriat.sesetengah lelaki gemar memberikan alasan 'untuk menjauhi zina' untuk berpoligami....jelaslah bahawa lelaki itu sering mendekati jalan-jalan penzinaan..
jka sesorang lelaki menikahi seorang wanita yang lain tanpa meminta persetujuan isteri pertamanya,inilah yang dikatakan poligami tidk bermaruah!

sedikit sebanyak yang saya dapat sampaikan kepada semua ^_^
.. mungkin tidak sesuai untuk saya membahaskan mengenai masalah ini SEBAB saya masih terlalu muda untuk berkahwin TETAPI dapat dijadikan ilmu dunia mahupun diakhirat.....

kalau nak faham lebih lanjut,cuba lah baca n0vel SEBARKAN CINTA-MU hasil karya FATIMAH SYARHA





bagi saya jika duit dibelanjakan untuk ilmu tiada salahnya...bermanafaat sampai hujung nyawa...





No comments:

Post a Comment